Volkers osteopathie heupklachten.jpg
Volwassenen

Osteopathie is niet leeftijd gebonden. In de verschillende fasen van het leven kunnen mensen terecht bij een osteopaat.

U kunt een osteopaat consulteren bij :

• hoofd- en nek- en hals regio (bv. klachten als hoofdpijn, kaakpijn, klachten na hoofdletsel/trauma, klachten aan holtes, oren en ogen, slikklachten)

• borst regio (bv. klachten als druk op de borst, ribklachten, kortademigheid, pijn)

• buikregio (bv. klachten in de vertering, pijn, ontstekingsgevoeligheid)

• bekkenregio (bv. klachten van de blaas, baarmoeder, prostaat)

• rug (bv. schedel, nek, bovenrug, onderrug, bekken en heiligbeen en stuit)

• ledematen (klachten aan schouder, elleboog, pols, hand. Klachten aan heup, knie, enkel en voet)

Volwassenen
Osteopathie baby plagiocephalie.jpg
Baby's en kinderen

Het behandelen van baby’s en kinderen vraagt een andere aandacht en interactie dan volwassenen. Elke ontwikkelingsfase heeft een andere benadering nodig en heeft zijn eigen kenmerken en kinderziektes. Als er een stagnatie of verstoring optreedt in een ontwikkelingsfase dan kan dit naast lichamelijke gevolgen ook invloed hebben op het psycho- sociaal- emotioneel functioneren en daarmee dus op de algehele ontwikkeling. Elke kind vraagt dan ook om een eigen unieke aanpak!

Baby's

Wanneer een baby (of een newborn) ongemak ervaart kan het kleintje niet vertellen wat eraan de hand is. Verstoringen bij baby’s zorgen vaak voor een vicieuze cirkel waarbij kindjes steeds meer geprikkeld raken, minder goed gaan drinken en slapen, overstrekken en onrustig worden. Dit is natuurlijk niet comfortabel voor het kindje zelf, maar vaak heeft het ook effect op moeder en de rest van het gezin. Middels zachte handgrepen kan een osteopaat voelen of en waar er verstoring aanwezig is in het lijfje. Door deze te behandelen ontstaat er meer comfort met als gevolg meer rust en tevredenheid.

​

Een osteopaat kan ondersteunen bij :

• ontroostbaar huilen

• slecht slapen

• onrust en geprikkeldheid

• gespannenheid of overstrekken

• onrustig drinken > zuig- en slikproblemen

• (buitensporig) spugen

• darmklachten en buikpijn

• voorkeurshouding of dwangstand van het hoofd

• plagiocephalie (dwangstand van de schedel)

• haperende motorische ontwikkeling

• terugkerende (midden)oorontsteking

• na een val of een operatie

​

Wanneer er reden is voor (door)verwijzing of overleg met een kinderfysiotherapeut, huisarts, kinderarts of consultatiebureau zal de osteopaat dat altijd bespreken.

Kinderen

Kinderen doorlopen verschillende ontwikkelingsfasen als baby, peuter, kleuter, naar schoolgaand kind en puberteit.  Zij zijn geen kleine volwassenen en vragen dan ook om een (zorgvuldige) op maat benadering. Elke fase heeft zo zijn kenmerken en ontwikkelings-stappen. Denk aan motorische -, spraak-, smaak-, gebits-, groei- en sociaal - emotionele ontwikkeling. Wanneer er fysiek een stagnatie, blokkade of verstoring aanwezig is kan dit de vitaliteit en gezondheid verstoren. Dit kan zich bij kinderen uiten in fysiek ongemak (als hoofdpijn of buikpijn, pijn in de benen bijvoorbeeld), maar ook in minder goed slapen, eten of haperende ontwikkeling.

Osteopathie kind scoliose.jpg

Een osteopaat kan middels milde handgrepen een kind onderzoeken en behandelen. De behandeling kan liggend op de behandelbank plaatsvinden, maar kan ook bij een ouder op schoot. Elk kind is uniek en vraagt dus om een eigen benadering. Dat maakt dat elk osteopathisch consult weer anders is.

Bij kinderen, net als bij volwassen, komen verschillende ziektes en aandoeningen voor. Als osteopaat kan je deze niet verhelpen, maar vaak wel het lijf of ontwikkeling van het kind optimaliseren of ondersteunen.

Een osteopaat kan ondersteunen bij :

• hoofd-, nek- en rugklachten (denk aan hoofdpijn, scoliose, val op stuitje, stijve nek, pijnklachten van de rug)

• Terugkomende klachten van holtes, oorontstekingen.

• Buikkachten (denk aan obstipatie, krampen, opgeblazen buik, vol gevoel)

• Terugkomende groeipijn van de benen

• Blaasklachten (bedplassen, herhalende blaasontsteking)

• Klachten na een val, (sport)blessure of operatie

• Groei- en ontwikkelingsachterstand

Samenwerking met andere disciplines zien wij echt als een meerwaarde. Wij zijn dan ook altijd bereid tot uitwisseling mits de ouders daar toestemming voor geven.

1x per maand is er op woensdagmiddag kinderspreekuur in ons centrum. Hierbij zijn de consulten specifiek gericht op kinderen en baby’s. Het consult is een combinatie consult van osteopathie en mesologie.

Baby's en kinderen
Zwangeren
zwanger
Zwangeren

Osteopathie tijdens zwangerschap is misschien niet het eerste waar je aan denkt.

Tijdens de zwangerschap verandert er in korte tijd veel in je lichaam, op mechanisch, hormonaal en emotioneel vlak.

​

Alle bindweefsels, en met name die in het bekken en de buik, worden veel elastischer onder invloed van hormonen. Dat kan meer belasting voor het weefsel geven. Zenuwen kunnen daardoor meer worden belast en dit kan klachten veroorzaken in rug en benen.

Ook krijgen sommige organen een andere plek in je buik. Als dit soepel verloopt, maken de organen ruimte voor je baby. Als dit stroever gaat kan dit klachten geven als harde buiken, kortademigheid, maagzuur of ongemak met slapen. Osteopathie kan je organen weer soepel hun nieuwe plek laten innemen en jou en je kindje meer comfort geven. Naast aandacht voor het bekken kijkt men ook naar de algemene beweeglijkheid/ vitaliteit. Denk aan het  bewegingsapparaat, rug, middenrif, nek en hoofd. Soms spelen ‘oude’ klachten weer op. Hier is op een doeltreffende en zachte manier wat aan te doen met osteopathie.